האם המסכים ואור הכחול מזיקים לעיניים ?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print
 

אור נראה הינו הרבה יותר מסובך ממה שאתם
חושבים. להסתובב באור השמש, להדליק את המחשב
או את הנייד שלך – כל הדברים האלו חושפים את
העיניים שלנו לסוגים שונים של אור עם השפעות שונות. מה טוב מה רע ? להלן מספר הסברים.

האם המסכים מזיקים לעיניים ? איך להגן עליהם ?

אור נראה הינו הרבה יותר מסובך ממה שאתם חושבים.

להסתובב באור השמש, להדליק את המחשב או את הנייד שלך – כל הדברים האלו חושפים את העיניים שלנו לסוגים שונים של אור עם השפעות שונות.

מה טוב מה רע ?

להלן מספר הסברים.

רוב האנשים מודעים לכך שאור השמש מכיל קרני אור נראה וקרני אור בלתי נראה הנקראים אולטרה-סגול (UV) שיכולים לשזף או לשרוף את העור. מה שרוב האנשים פחות יודעים, שאור הנראה מהשמש מחולק לצבעים שונים המכילים אנרגיות שונות.

מה זה אור כחול ?

אור השמש כולל קרני אור אדומים, כתומים, צהובים, ירוקים וכחולים ולכל אחד מהצבעים גוונים שונים. כולם ביחד, ספקטרום הצבעים האלו יוצר את אור הלבן (שנקרא גם אור השמש).

בלי להכנס לפיזיקה מסובכת מדי, לכל צבע יש אורך גל ואנרגיה שונה.

ככל שהאורך גל ארוך יותר, כמות האנרגיה הנפלטת נמוכה יותר.למשל הצבע האדום.

ולהיפך,ככל שאורך גל קצר יותר, כמות האנרגיה הנפלטת גבוהה יותר.וזהו הצבע הכחול.

מחוץ לספטרום קיימים קרניים שלא רואים. למשל, קרניים מעבר לאדום הנקראות "אינפרא-אדומים" (Infrared) ובצד השני של הספטרום (לפני צבע הכחול) קיימות קרניים הנקראות Ultra-violet או Blue-violet היותר מסוכנות לנו.
 
                                               

מה אפשר ללמוד מזה ?

ייתכן שחלק מהקרניים שבתוך האור הנראה,בתחוך אורך גל של האור הכחול , פולטות אנרגיה שיכולה לסכן את העיניים שלנו לאורך זמן.

כמה נקודות חשובות על האור הכחול:

1.אור כחול נמצא בכל מקום.

אור השמש הוא המקור העיקרי של האור הכחול ולכן, שמטיילים בחוץ באור היום אנחנו הכי חשופים אליו. בנוסף, יש גם אור כחול "man-made”-אור כחול שמיוצר למשל מנורות הLED , מסכי מחשב או נייד וכו'…

2.העין לא מצליחה להתגונן היטב מהאור הכחול.

החלקים הקדמיים של העין (הקרנית והעדשה) טובים מאוד בחסימת קרני הUV המגיעות מהשמש (חשוב לציין שהרכבת משקפי שמש החוסמים 100% מה-UV חיוניים לבריאות העין). ואילו החלק הפנימי של העין (הרשתית)לא טוב בחסימת האור הכחול שבתוך ספקטרום הנראה.ולכן הוא חודר לעין.

3.חשיפה לאור כחול יכולה להגביר את הסיכון לניוון רשתית (AMD)

מחקרים רבים בדקו את אפקט האור הכחול על הרשתית והוכיחו שחשיפה ממושכת יכולה לגרום לפגיעה בתאים הרגישים לשמש ברשתית. הפגיעה בתאים אלו דומה לניוון רשתית (AMD) שיכול לגרום לאיבוד ראיה.

4.אור כחול גורם לעייפות עינית.

בגלל הכמות הגדולה של האנרגיה שהוא פולט, אור כחול מתפזר יותר משאר הספקטרום (זאת הסיבה שהשמיים כחולים כשאור השמש עובר את האטמוספרה). בגלל ההתפזרות שלו, יותר קשה לפקס ולרכז אותו. לכן, כשעובדים מול מסך מחשב מרגישים עייפות עינית והקושי לפקס יכול לגרום ל"כאב ראש דיגיטלי".


                                              

5.לאור כחול יש השפעה לא טובה על השינה

מחקרים רבים הוכיחו כי אור כחול לפני שינה מעכב את הפרשת המלטונין, הורמון האחראי על השינה, ולכן יתכן קושי בהרדמות והפרעה לשינה העמוקה,לאחר זמן צפייה במסכים כגון מחשב או טלוויזיה. במילים אחרות, כשאנחנו או ילדינו משתמשים בפלאפון או מסתכלים לטלוויזיה לפני השינה בלי הגנה לאור כחול אנו שולחים מסר לא נכון למוח :”אני במיטה אבל זה לא הזמן לישון! הוכחה ? יש אור !”. הרופאים רבים מציעים שלא ייכנס שום מסך לחדר השינה!

                                             6.לאור הכחול השפעה על יובש עיניים

כיוון שהאור הכחול גורם להפרעות שינה, כמות הזמן שהעיניים עצומות פוחת,ומכאן עולה גם הזמן שהעיניים פקוחות, מה שגורם  להתאדות מוגברת של הדמעותן ולהתיבשות העיניים.

7.הגנה מאור כחול חשובה אף יותר לאחר ניתוח קטרקט.

לאחר ניתוח קטרקט, לאחר שמושתלת עדשה בתוך העין, הרשתית עוד יותר חשופה לאור הכחול ולכן חשוב מאוד להגן עלייה על ידי משקפיים עם ציפוי כחול.




הגנה מאור כחול על ידי ציפוי כחול

בימינו, יש אפשרות להוסיף לעדשות משקפיים ציפוי שנקרא ציפוי כחול בנוסף לציפוי האנטי רפלקס הנפוץ עד עכשיו. ציפוי זה מגן על העיניים מפני חדירת אור כחול, מהגן על הרשתית, משפר את השינה, עוזר נגד כאבי ראש. אפשר להתאים אותו על מרשם במשפקיים, או אפילו משקפיים בלי מספר !

יש לכם שאלות ? נמשח לעזור לכם מכוננו.

לבירורים או קביעת תור :

09-7426263

אופטיקה CLC רעננה

דילוג לתוכן