בעיות ראייה בלתי מאובחנות מפריעות ללמידה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print

האם אתה רואה למה אני מתכוון?

האם השתמשתם פעם במשפט "האם אתה רואה למה אני מתכוון?" אם כן,אתם בדרככם להבין איך בעיות ראייה  יכולות להשפיע על הלמידה. הביטוי בא לציין את הקשר שבין ההבנה לראייה.

הראייה נלמדת

  80% ממה שילד לומד  מגיע דרך הראייה, זו הסיבה שכל בעיה אפשרית בה, תפריע לילד ללמוד ולהתפתח במלוא  הפוטנציאל שלו. ילד לומד לראות כמו שילמד לדבר וללכת , אך כשלומד לדבר וללכת יש לו הזדמנות לחקות את הוריו או הסובבים אותו, בנוסף הוריו יכולים לעקוב אחר התפתחותו ולהחליט אם היא תקינה.

הראייה מתפתחת באופן כללי ללא יכולת ההורה לפקח עליה.

בגלל שוני זה בהתפתחות, לכל אדם תהיה הראייה מיוחדת לו.

מחקרים מראים שליותר מ20% מכלל האוכלוסייה בעולם המערבי יש בעיות ראייה המפריעות ללמידה,ורוב הסובלים מכך לא מאובחנים. ילד עם בעיית ראייה לא מאובחנת, גם אם הוא מוכשר ובעל מוטיבציה ויצליח ללמוד הוא יאלץ להתאמץ , המאמץ מוריד מיכולת הריכוז ומההישגים לאורך זמן.

האם  ראייה של 6/6 מספיקה?

ישנם כישורי ראייה רבים  החשובים להצלחה בלימודים. אחד מהפחות קריטיים שבכישורי הראייה הקשורים ללמידה, היא היכולת של חדות הראייה לרחוק, או מה שנקרא  6/6 (ונמדד בבדיקת ראייה סטנדרטית עם לוח בדיקה). המשמעות של 6/6 זו היכולת של הנבדק לראות ברור למרחק של 6 מטר. אך לראייה טובה למרחק  אין כל קשר לדרך שבה יתפקד בקריאה ובלמידה אף במרחק של 40 ס"מ.

הראייה  בכללותה היא הרבה מעבר ליכולת לראות ברור מרחוק, והגדרה טובה יותר לראייה  תהיה : היכולת לקחת את האינפורמציה שמתקבלת ולעבד אותה  במהירות וביעילות .

מדוע ילדים עם בעיות ראייה לא מתלוננים

כשילד רואה את הכתוב מטושטש, כפול, מילים זזות, או אותיות קופצות – הוא מאבד את מקום הקריאה בתכיפות.  נדמה לו שכך רואים כולם ולכן לא יתלונן.                     

מדוע  ילדים רבים מאובחנים בטעות כבעלי בעיית קשב וריכוז?                                                     

הראייה והלמידה כה מחוברות, כך שבעיית ראייה יכולה בטעות להיחשב כבעיית למידה.ילדים עם בעיות ראייה יכולים  בטעות להיות מוגדרים כבעלי בעיות קשב וריכוז [ADHD,ADD] או דיסלקציה. הסיבה לכך היא שילדים שיש להם בעיות למידה הקשורות בראייה לא יכולים להיות מרוכזים למשך זמן סביר בקריאה או כתיבה, ולכן  נחשבים  בטעות, כבעלי בעיות קשב וריכוזADD)). כלומר אותה אותה התנהגות כמו בבעייה של קשב וריכוז, אך הדיאגנוזה שונה ובוודאי גם הטיפול.

החדשות הטובות הן: בניגוד לבעיות קשב וריכוז מאובחנות אלו, אם הבעיה קשורה לראייה  ניתן לטפל בה תוך זמן קצר יחסית ולפתור אותה.

אך גם אם  אכן יש בעיית קשב וריכוז יש  לשים לב במיוחד לבעיות ראייה: מחקרים הוכיחו שבאוכלוסיית הילדים עם בעיות קשב וריכוז יש פי שלוש  בעיות של ראייה המפריעה ללמידה מאשר בכלל האוכלוסייה.

ומכאן המסקנה המתבקשת, שכאשר לילד יש בעיות למידה, צריך יותר מאשר  בדיקה השגרתית של רופא העיניים שכוללת בריאות העין ויכולתה לראות היטב למרחק. כשיש חשש לבעיות ראייה הקשורות בלמידה,  יש לערוך לילד בנוסף לבדיקת בריאות העין ובדיקת חדות הראייה, בדיקה אצל אופטומטריסט התפתחותי, המתמחה בבעיות ראייה הקשורות בלמידה. תפקידו של האופטומטריסט יהיה לבדוק את כל פונקציות הראייה כמתואר לעיל, ולהמליץ לגבי טיפול.  

מהן בעיות הראייה שייבדקו בבדיקה המקיפה:

לכל אחת מבעיות הראייה שלהלן יש השפעה משמעותית על  הלמידה.

  • יכולת עקיבה   – העיניים נשארות על המטרה-עוקבות על שורה .
  • קואורדינציה    – יכולת תיאום בין שתי העיניים
  • אקומודציה      – יכולת העין לעשות פוקוס  לראייה למרחקים קרובים
  • ראייה של דו עינית  – שתי העיניים רואות יחד  והמוח ממזג את שתי התמונות לאחת.
  • תיאום עין יד    – קואורדינציה בין העין ליד.  
  • ראייה תפיסתית   הכוללת:
    1. זיכרון חזותי
    2. תפיסת הצורה
    3. הדמיה
    4. כיווניות

אפשריות הטיפול

מטרת הטיפול האופטומטרי תהיה שיפור בתפקודי הראייה והעלמת הסימנים והסימפטומים הקשורים בהם. בעזרת:

  • משקפיים
  • פריזמות
  • תרגול הראייה

תרגולי ראייה

כיוון שהראייה נלמדת, ראייה ניתנת  לתרגול.אם לילד או למבוגר אין כישורי ראייה מספקים הוא יוכל ללמוד ולפתח אותם דרך תרגול ראייתי. בדומה ללמוד שחי

מה שיידרש ממנו יהיה להגיע לאופטומטריסט המתמחה בנושא אחת לשבוע לתרגול. יהיו "שעורי בית" בכדי להטמיע את מה שלמד אצל האופטומטריסט בתרגול.  בבית, בעזרת תוכנת מחשב המחוברת דרך האינטרנט לאופטומטריסט המפקח על התרגול .

משך התרגול תלוי בבעיה ובחומרתה,ברוב המקרים תרגול הראייה ימשך בין 4-6 שבועות. במידה והבעיה מעברת קשר בין העיניים למח הטיפול יכול להמשך מספר רב יותר של חודשים

ולסיכום

בעיות ראייה שונות לא יאותרו בבדיקת ביה"ס או בבדיקת עיניים שגרתית.

ולכן אם יש לך חשש שלך או לילדך יש בעיית למידה כדאי כצעד ראשון,לשלול בעיות הקשורות לראייה, מאחר והן מזוהות  ומטופלות בקלות ולצמיתות. פנה לאופטומטריסט שיש לו את הניסיון והידע לאבחן ולטפל בבעיות ראייה הקשורות בלמידה.

דילוג לתוכן