לראות עם הנולד

מתי מתפתחת הראייה של התינוק? מתי הוא מתחיל להבדיל בין צבעים ומתי הראייה מתייצבת? כל התשובות בהמשך…
 
קצת לפני הלידה
התפתחות הראייה של התינוק מתחילה למעשה הרבה לפני הלידה. הדרך בה אישה מטפלת בגופה במהלך ההיריון חשובה והכרחית 
 
 
 
ביותר להתפתחות הפיסית והנפשית של התינוק, כולל התפתחות העיניים ומרכזי הראיה במוח.חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובריאה, כולל צריכת התוספים המומלצים על ידי רופא הנשים והכמות הנכונה של המנוחה לה זקוקה אישה במהלך ההיריון.
יש להימנע מעישון ואלכוהול במיוחד במהלך ההיריון, היות ואלו עלולים לגרום לבעיות רבות לתינוק בכלל , ובעיות ראיה חמורות בפרט. זמן קצר לאחר הלידה, הרופא יבחן את עיני התינוק כדי לשלול סימני קטרקט מולד או בעיות לידה חמורות אחרות הקשורות לעיניים. למרות שבעיות אלו הן נדירות, יש לזהות אותן ולטפל בהן מוקדם כדי למזער את השפעתן על התפתחות הראייה של התינוק. בנוסף, הרופא מורח משחה אנטיביוטית על עיני התינוק לשם מניעת דלקת עיניים הנובעת מחיידקים הנמצאים בתעלת הלידה.

החודש הראשון
מערכת הראייה של התינוק מתפתחת לאורך זמן. בשבוע הראשון לחייו, בתחילה הוא לא רואה פרטים רבים. ראייתו אינה ברורה ומלווה בגוונים אפורים. ראייתו מתפתחת באופן מלא במשך מספר חודשים. 
 
עיני התינוק אינן רגישות מאוד לאור בחודש הראשון לחייו כמו שחלקנו חושבים. למעשה, כמות האור הדרושה לתינוק בגיל זה היא פי חמישים מכמות האור הדרושה למבוגר. לכן השארת אור דלוק בחדרו, לא תשפיע  על יכולתו של התינוק לישון ועשויה גם לסייע להורים בעת ההשכמות הליליות למיטת התינוק. תינוקות מתחילים לפתח את היכולת לראות בצבעים מהר מאוד. בשבוע שלאחר הלידה, הם יכולים לזהות אדום, כתום, צהוב וירוק. אך נדרש להם מעט יותר זמן כדי להיות מסוגלים לראות כחול וסגול. רעשן צבעוני מול עיניו יגרום לתינוק  למקד את מבטו. הוא גם יתחיל ליהנות ממשחקי מבטים קרובים מולכם לכן, כשאתם מקרבים את פניכם אליו, הניעו את ראשכם מצד לצד.

חודשיים ושלושה חודשים
ההתקדמות המשמעותית בהתפתחות הראייה מתקיימת בגיל חודשיים ושלושה חודשים. תינוקות מפתחים חדות ראיה גדולה יותר בתקופה זו, ועיניהם מתחילות לנוע טוב יותר ובהתאמה. התינוק אמור לזהות אובייקטים בשלב זה ולהתחיל להגיע אל הדברים אותם הוא רואה. בנוסף, בשלב זה תינוקות לומדים כיצד להסיט את מבטם מאובייקט אחד לאחר מבלי להזיז את ראשם, ועיניהם מפתחות  רגישות לאור. בגיל שלושה חודשים, סף גילוי האור של התינוק הוא רק פי עשרה מזה של מבוגרים (בחודש הראשון, הוא כאמור פי חמישים) לכן, יש לעמעם מעט יותר את האורות בחדרו לפני השינה.
תינוק בגיל הזה מסוגל לזהות צבעים, אולם מתקשה להבחין בין גוונים דומים כגון אדום וכתום. זוהי הסיבה שהוא יעדיף בשלב הזה את  דפוסי הצבע והצורה בשחור ולבן.

 
 
 
ארבעה עד שישה חודשים
בגיל חצי שנה, חלה ההתקדמות המשמעותית במרכזי הראיה במוח, המאפשרת לתינוק לראות יותר בבירור ולהניע את עיניו מהר יותר ובאופן מדויק יותר, לשם מעקב אחר עצמים נעים. בגילאים אלו לתינוקות יש גם תיאום עין ויד טובים יותר, המאפשר להם לאתר במהירות חפצים ולאסוף אותם, כמו למשל לכוון את המוצץ או הבקבוק אל פיהם. בשלב הזה, הוא יזהה אובייקטים בתנועה ואובייקטים שהוא רואה רק חלק מהם. זאת הסיבה, שהוא נהנה כל כך ממשחקי "קוקו" התינוק בטווח גילאים זה, מפתח את יכולת ההבחנה בין גוונים דומים בצבעי היסוד העזים ויתחיל לעבוד על הבחנה מדוקדקת יותר בין גוונים רכים. בגיל שישה חודשים מתקיימת בדיקת העיניים הראשונה של התינוק בטיפת חלב.

שבעה חודשים עד שנה
בגיל זה הילד נייד ובתנועה מתמדת. הוא זוחל למרחק גדול יותר באופן יעיל יותר ומסוגל לאמוד באופן מדויק יותר מרחקים ולתפוס את מימד העומק. זהו גם הזמן הדורש שמירה קפדנית וצמודה יותר על מפני פגיעות, חבורות, פציעות עיניים ופציעות חמורות אחרות, העלולות להתרחש כאשר התינוק חוקר את סביבתו ואת החפצים בה.
בטווח הגילאים הזה, ראייתו חזקה והוא מצליח לזהות אנשים ואובייקטים גם בצידו הרחוק של החדר

אין לדאוג אם עיני התינוק מתחילות לשנות צבע. רוב התינוקות נולדים עם עיניים כחולות, היות והפיגמנטים הכהים יותר בקשתית העין אינם מפותחיםלחלוטין בלידה. לאורך הזמן, הפיגמנט הכהה יותר נוצר בקשתית העין, ולעיתים קרובות משנה את צבע עיני הילד מכחול לחום, ירוק, אפור או תערובת צבעים. מחקרים מראים שתינוקות מעדיפים פנים אנושיות יותר מכל צורה אחרת ולכן, כדאי לכם ההורים, לאפשר לתינוקכם לחקור את פניכם בכל הזדמנות אפשרית, בעיקר במהלך החודש הראשון לחייו. שכן בגיל זה, כמעט וכל אובייקט שתציב אל מול עיניו, יעניין ויסקרן אותו.חנויות הצעצועים מלאות בפריטים התפתחותיים לראייה, למרות שניתן  להשתמש בפריטים יומיומיים המצויים בבית. הניעו רעשן או מגבת צבעונית אל מול עיניו, מצד לצד ואז נסו להניע אותם מלמעלה למטה. פעולה זו אמורה למקד את תשומת ליבו, למרות  שרוב התינוקות יהיו מסוגלים לעקוב אחר תנועה אנכית רק בגיל 3 או 4 חודשים.

שימו לב לפריטים נוספים בסביבתכם המרתקים את תינוקכם,  מאוורר התקרה, הציפורים על החלון, העלים הנושרים מן העץ, או ילדים מתנדנדים על נדנדה בחצר.
בגיל מאוחר יותר, חשוב לעודד את ההתעניינות שלו בצבעי יסוד עזים ובצבעים הרכים. זהו השלב בו מומלץ להשתמש במוביילים צבעוניים, בתמונות עשירות בצבע בסמוך לשידת ההחתלה שלו  ובספרי תמונות בכריכה קשה. רופא טיפת חלב יבדוק את הראיה של תינוקכם במהלך הביקורים השגרתיים, אך חשוב להיות ערניים במקרים הבאים:  1. תינוקכם אינו עוקב במבטו אחר אובייקט הנמצא מול עיניו (פניכם או רעשן) בגיל 3-4 חודשים.
2. תינוקכם מתקשה להזיז אחת מעיניו או את שתיהן לכל הכיוונים.
3. עיניו של תינוקכם מרצדות ונעות ללא הפסק, ללא מיקוד באובייקט מסוים.
4. עיניו של תינוקכם פוזלות לאותו כיוון באופן קבוע.
5. אחד מאישונו נראה לבן.

חשוב לערוך בדיקת ראיה נוספת בגיל שלוש וסמוך לעליה לכיתה א', על מנת לשלול בעיות ראייה, כמו עין עצלה, פזילה, קוצר ראייה, רוחק ראייה, שדה ראיה ותנועת עיניים, אשר עשויות להפריע ללמידה בבית הספר.בגיל שמונה מבשילה הראייה והילד למעשה, רואה כאדם מבוגר.
באופטיקה CLC תוכלו לפגוש את המומחים שלנו להתייעץ ולבדוק את ראיית ילדיכם בכל שלבי התפתחות ראייתם.
כתובתנו: קרן היסוד 2, רעננה
טלפון: 09-7426263
clinic@clc-optic.com
דילוג לתוכן