מה זה קרטוקונוס ?

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב email
Email
שיתוף ב print
Print

הסבר על הקרטוקונוס :
מחלת עיניים נפוצה בישראל, הגורמת לבליטת הקרנית החוצה ויצירת צורת קונוס.
איך מזהים אותה ? איך היא מתפתחת ? איך לשפר את הראיה ? התשובות בהמשך הכתבה.

קרטוקונוס (Keratoconus) היא מחלה נפוצה בקרב צעירים בתקופת הבגרות, בה מתקיימת התבלטות של הקרנית (זהו החלק הקדמי ביותר של העין) ועיוות של צורתה. שינויים אלה במבנה הקרנית גורמים לקוצר-ראיה ולאסטיגמציה (צילינדר) והם מצריכים תיקון מתאים על ידי משקפיים/עדשות מגע ולמעקב במכון מקצועי.
קרטוקונוס הינו מצב בו קיים שינוי במבנה הקרנית , החלק המרכזי והתחתון של הקרנית נהיה יותר דק, דבר הגורם לקרנית להתבלט בצורת קונוס. מצב זה מופיע בכ- 1:2000 אנשים ומופיע לרוב בגיל 22 עד 40. לרוב המחלה דו עינית, אם כי חומרת המחלה אינה תמיד דומה בין שתי העיניים. 

מה הם הסימפטומים של קרטוקונוס ?

סימפטומים של קרטוקונוס מופעים בדרך כלל באיזור גיל 20  אבל יכולים להופיע כל רגע. הסימפטומים הם בדרך כלל :
– ראיה מושטשת לרחוק .(מאפיין התקדמות קוצר ראיה.)
– צורך בשינוי מרשם לעיתים קרובות.
– ראיה לא מספיק חדה עם המשקפיים.
– סינוור והילות .(במיוחד בלילה.)
– התעייפות עינית.
 מחלת הקרטוקונוס דרך כלל מתפתחת בקצב איטי ולאורך שנים. יחד עם זאת, המחלה מתפתחת אצל אנשים שונים באופן וקצב שונים. למעשה, אין שליטה על קצב התפתחות המחלה. לכן, יתכן שבמקרים מסוימים המחלה תתפתח בקצב מואץ ובטווח של חודשים.

איך מאבחנים קרטוקונוס ?

במקרה שמופיעים הסימפטומים הקשורים לקרטוקונוס, אנו עושים טופוגרפיה ממוחשבת של הקרנית בעזרת מכשיר מיפוי כדי לבדוק האם קיים עיוות של הקרנית ואם כן, עד כמה הוא מתקדם. הטופוגרפיה הזאת תהיה חשובה במקרה של התאמת עדשות מגע

.

 

מה יכול לגרום לקרטוקונוס ?

גורמים של המחלה אינם ידועים, אבל לפי מחקרים סטטיסטיים אפשר לאשר כי : 
– ישנם גורמים גנטיים : ייתכן ול-13% מחולי הקרטוקונוס יש קרוב משפחה הסובל ממחלה זו.
– ישנם גורמים נרכשים : ייתכן שאלרגיות כרוניות ושיפשוף העיניים יכולים לגרום לקרטוקונוס.

איך מטפלים בקרטוקונוס ?

הטיפול בקרטוקונוס שונה לפי התקדמות המחלה :

– משקפיים או עדשות מגע רכות : מתאים במקרה של עיוות קל של הקרנית.

– עדשות מגע קשות :  ניתן להשתמש בהן כאשר משקפיים או עדשות מגע רכות כבר לא עוזרים מספיק. עדשה קשה מונחת על גבי הקונוס, ולמעשה מבטלת אותו.העדשה לא מקבלת את צורת הקרנית, כיוון שיש לה את הצורה שלה והיא לא גמישה. לכן, העדשות יוצרות משטח חדש וסימטרי על הקרנית וכך משפרות את חדות הראייה. ישנם מספר סוגים של עדשות קשות בעלות קימורים שונים ומיוחדים המותאמים למבנה הקרנית במצב של קרטוקונוס. החיסרון בעדשות הקשות הינו אי-נוחות בהרכבה, לכן ייצרו עדשות הברידיות שמרכז העדשה הינו קשה ובפריפריה העדשה רכה. לכן, נהנים מחדות ראיה טובה ונוחות בהרכבה.

עדשות סקלרליות: אלו עדשות למקרים חמורים של קרטוקונוס, כאשר עדשות קשות כבר אינן מתאימות .עדשות אלו הן בעלות קוטר גדול, ויושבות על לובן העין. 

שלושה סוגים של עדשות קשות :        

      

 

במקרה של התקדמות המחלה קיימים עוד טיפולים לקרטוקונוס : 
– קרוס לינקינג : טיפול חדשני שמאיט את התקדמות המחלה בלי לרפא את הקרנית.
– השתלת קרנית : במקרה והמחלה מתקדמת ואין פתרון אחר. ניתוח הזה מתפתח ואחוז הצלחה הולך וגדל.

קרטוקונוס וביטוח לאומי –  מה התהליך ?

התהליך מתחיל בהגשת תביעה לקבלת קצבת נכות כללית. המוסד לביטוח לאומי יצטרך לבדוק חומרת המחלה כדי להחליט מה תהיה גובת הקצבה או ההטבה. מסמכים המבוקשים הם : אבחון של אופטומטריסט ורופא עיניים, בנוסף לכל המסמכים שניתן לצרף הקשורים למצב הראיה שלכם (מיפוי קרנית למשל)

המוסד יזמן אתכם לועדה רפואית, שאליה מותר להגיע עם אורך דין כדי לייצג את אתכם ויוכל לענות בשמכם. מידת החומרה של הליקוי ראיה ייתן אחוז נכות שממנו אפשר לקבוע האם אתם זכאים לקצבה. (במקרה של נכות אחרת שכבר קיימת, האחוז יתווסף על אחוז הקיים).

לאחר שנקבעים אחוזי הנכות, המוסד קובע את דרגת אי הכושר – בתנאי שיש לפחות 60% נכות רפואית. לעקרות בית הרף המינימלי הוא 50% נכות רפואית, ויש עוד מצב שבו נקבעת דרגת אי כושר: נכות רפואית בשיעור 40% ומעלה כשאחד הליקויים מקנה 25% או יותר.

דרגת אי כושר מקנה זכאות לקצבת נכות. ניתן להגיש תביעה נוספת אם הקרטוקונוס מחמירה והפגיעה בראייה הופכת לקשה יותר.

מהן ההטבות המגיעות לחולי קרטוקונוס ?

אם לבעל או בעלת קרטוקונוס נקבעה דרגת אי כושר ביטוח לאומי ישלם להם קצבה חודשית.

נכון לכ-2021, גובה הקצבה עבור דרגת אי כושר של 60% הוא 1,908 ש”ח, עבור דרגת אי כושר של 65% התשלום הוא 2,027 ש”ח, אם דרגת אי הכושר היא 74% הקצבה היא 2,242 ש”ח והקצבה המרבית (75% או 100% אי כושר) היא 3,321 ש”ח.

כמו כן ישנה תוספת אם ישנם ילדים ו/או בן/בת זוג. למשל עבור 2 ילדים (עד גיל 18), וכשישנה קצבה מרבית, התוספת היא של כ-1,900 ש”ח. תוספת עבור בן/בת זוג משולמת בתנאי שההכנסה של בן/בת הזוג היא פחות מ-6,000 ש”ח בחודש.

עוד כדאי לדעת שעבור חולי קרטוקונוס ביטוח לאומי הוא התחנה הראשונה גם בדרך להטבות אחרות. כך למשל נכים בשיעור 40% ומעלה משלמים עמלות מופחתות בבנקים, נכים בשיעור 20% ומעלה זכאים לעזרה בהכוונה לתעסוקה, ונכות של 60% או יותר מקנה תג נכה (וגם אגרת הרישוי תהיה מופחתת).

נשמח לראותכם במכוננו לבדיקה או לבירורים.
אופטיקה CLC רעננה

דילוג לתוכן