פרסביופיה – זה קורה לכולנו

גם אתם מרחיקים את הספר כשאתם קוראים, ומרגישים שהידיים לא מספיק ארוכות?! הסירו דאגה מליבכם, אתם לא לבד…
 
ככל שאנחנו מתבגרים, עדשת העין הופכת לקשה יותר ופחות אלסטית. באופן הדרגתי אנו חווים החמרה ביכולת שלנו  להתמקד בעצמים מקרוב, תופעה זו מכונה פרסביופיה.
הפרסביופיה הוא ליקוי הראיה הנפוץ ביותר, המתחיל בדרך כלל באמצע שנות ה -40, כאשר אנשים מתחילים להבחין בקושי לראות באופן ברור מספר בטלפון הנייד שלהם, להשחיל חוט למחט או לקרוא ספר. למעשה, כבר מהילדות, "מאגר" היכולת שלנו לעבודה מקרוב, שנקרא "אקומודציה" הולך ופוחת. לילדים יש כמות אקומודציה רבה מאוד – יותר ממה שנחוץ להם בחיי היום יום, שכאמור הולכת ופוחתת עם השנים. עד שבסביבות גיל 40 מתחיל קושי בתפקוד היומיומי. הקושי הזה בא לידי ביטוי בקושי בקריאה ובביצוע משימות נוספות הדורשות ראייה מקרוב. 

בכדי לקבל תמונה מדויקת של אובייקט קרוב, העין ממקדת את הראיה על האובייקט בתהליך שנקרא "אקומודציה". תהליך זה מושג ע"י 
 
שינוי בקמירות העדשה בתוך העין. שינוי קמירות העדשה נעשה באמצעות התכווצות שריר בתוך העין. התכווצות השריר משפיעה על הזונולות, אותם חוטים עדינים  המחזיקים את עדשת העין וע"י כך גורמת לשינוי בקמירות העדשה. כאשר העין מביטה לרחוק השריר רפוי וכאשר אנו ממקדים את המבט לקרוב השריר מתכווץ. השינוי בקמירות העדשה מאפשר מיקוד ברור של העין גם לרחוק וגם לקרוב. תהליך זה מחייב: פעילות תקינה של השריר, בריאות הזונולות וגמישות ושקיפות של העדשה. אנו נולדים עם יכולת אקומודציה גבוהה מאד, אשר יורדת בהדרגה עם השנים. בגיל 25 שנה יכולת האקומודציה יורדת לחצי מכוחה בעת הלידה ובגיל 60 יורדת כמעט לאפס.  הפגיעה בכושר הראייה לקרוב, הולכת וגוברת עם השנים במקביל לירידה ההדרגתית של כושר האקומודציה. בקריאה למשל, בתחילה לא רואים אותיות קטנות ממרחק קצר, ולאחר מכן גם אותיות גדולות יותר במרחקים גדולים יותר מהעיניים. במרוצת השנים מתפתח גם קושי לראות את האותיות על מסך המחשב, הנמצא בד’‘כ במרחק של 50 – 60 ס’‘מ, לאט לאט מתפתחת הרחקה הדרגתית של החומר הכתוב מהעיניים.

לצערנו, כל עוד לא ניתן לעצור את תהליך ההזדקנות הטבעי, לא נוכל למנוע את תופעת הפרסביופיה
אז איך בכל זאת ניתן לטפל בליקוי?
לפרסביופיה פתרונות שונים שמטרתם לשפר את יכולת הראיה לקרוב. 
התאמת משקפיים לקריאה בלבד.
התאמת משקפיים בי-פוקליות או מולטיפוקליות – משקפיים לשיפור הראייה לרחוק ולקרוב גם יחד, המתאימים לאלה, הזקוקים למשקפיים גם לראיה למרחק
עדשות מגע ביפוקליות או מולטיפוקליות – עדשות המתאימות לשיפור הראריה לקרוב ולרחוק, למי שמעדיף לוותר על המשקפיים.
עדשת מגע חד עינית – תיקון הראיה לקרוב עם עדשת מגע בעין הלא דומיננטית. בשיטה זו עין אחת רואה למרחק והשנייה לקרוב. המוח לומד כך להעדיף את התמונה הברורה לכל מרחק מהעין הנכונה וכך מושגת ראיה טובה לרחוק ולקרוב בו זמנית. אולם, לא כולם צולחים את השיטה הזו ויש המתלוננים על סחרחורת, בחילה ואי נוחות כללית.
התערבות כירורגית להחלפת העדשה הטבעית בעדשה מלאכותית, הדבר נעשה לרוב במקרים בהם קיים  קטרקט בעדשה או במקרי קוצר ראיה גבוה במיוחד.

מה מומלץ לעשות?
 

על מנת לשמור על כשירות הראיה ובריאות העיניים לאורך זמן
גם במרוצת השנים,מומלץ לבדוק את העיניים:
לבני 40 שנה ומטה  מומלצת בדיקת עיניים שגרתית אחת ל- 5 שניםלבני  40 שנה ומעלה מומלצת  בדיקת עיניים שגרתית אחת לשנה-שנתיים לבני 60 שנה ומעלה מומלצת בדיקת עיניים שגרתית אחת לשנה.אנשים המרכיבים משקפיים או עדשות מגע, כמו גם אלה הסובלים ממחלות עיניים שונות צריכים להיבדק לעתים תכופות יותר.וללא קשר לגיל ולמצב הראיה חשוב ומומלץ לכולם להגן על העיניים מקרינת  UV של השמש באמצעות  משקפי שמש איכותיות.

כשם שלא ניתן לעצור את הזמן, כך לא נוכל להתחמק מהפרסביופיה, אך נוכל בהחלט לצלוח את תופעת הלוואי של ההתבגרות.
היכנס עוד היום לאופטיקה CLC, לבדיקת ראיה ולהתאמת המשקפיים או העדשות המתאימים לך ביותר כדי שתוכל לראות ולהיראות נפלא בכל גיל.

אנחנו כאן בשבילך,
כתובתנו: קרן היסוד 2, רעננה
טלפון: 09-7426263
clinic@clc-optic.com  
דילוג לתוכן